Koncz Zsuzsa

Volt egyszer egy lány (1969)

Különös kettősség jellemző erre az albumra, amely határozottan jelzi az első önálló nagylemezzel rendelkező előadóművész sajátos hangnemét. Egyedi, az addigi itthoni énekesnőktől teljesen eltérő, új, friss hangzásvilág. A ’60-as évek forradalmi beat hulláma, valamint a szirupos, operett gyanús slágereket meghaladó, franciás sanzonok lenyomatainak üde levegője érzékelhető valamennyi dalon.

Szerelem (1970)

Talán az első igazi Koncz lemez, egy már teljes mértékben stílust talált előadó markőrje. Jönnek lágyabb melódiák a Valaki kell, hogy szeressen, Elszállt a nyár, André esetében, azonban a Te voltál, vagy a Visz a vonat odateszi a pontot a beatre, a rock irányba mutatva. Egyszerre dögös, mégis szemérmes, többrétegű, mégis érthető, komplex, mégis tiszta. Miért hagytuk, hogy így legyen?

Kis virág (1971)

Nem csupán a zeneiség rendkívül megragadó, hanem a gondos borítóterv is. Szyksznian Wanda pop artos, színes, kavalkádos, csuda klassz ötletei teljes harmóniában vannak a mondanivaló lelkületével. A lemez az igényesség és a valódi közös ügy méltó közvetítője, ahol tartalom és forma tökéletesen olvad össze. Ha zúzósabb a kedv, akkor Mondd, hogy szeretsz, A napfény. Ha esti dúdolós, akkor Csillaghajnalka, Ringató. Ha mélyreható, akkor Valahol egy lány.

Élünk és meghalunk (1972)

Az Illés korszak zárólemeze olyan nagydobásokat rejt, mint a Vándorének, az Elbújtam és már nem találsz rám, Egy lány sétál a domboldalon, vagy a Margarita. Spirituálisan egyszerű. Boszorkányosan tündéres.

Jelbeszéd (1973)

A KITT Egylet (Koncz-Illés-Tolcsvayék és a Trió) remekműve. A Ki mondta című dal mintha új korszak hajnalát idézné – a vokálos, érett hangzást, ami a későbbi Fonográf lemezeken bontakozik ki igazán. Forradalmi dalszövegek: Jelbeszéd, Ha én rózsa volnék, Kertész leszek, valamint Bródy János, Illés Lajos, Szörényi Levente, Szörényi Szabolcs szerzők mellé megérkezik az új, “közeli zenei rokon” Tolcsvay László is…

Gyerekjátékok (1974)

A korai időszaktól kissé eltérő, kiforrottabb, kristályosabb hangzás- és stílusvilág. Az előző kompozíciók beat és rock elemei letisztulnak egy countrys, folkos irányba. A Gyerekjátékok hanglemez dalainál rendkívüli harmónia jellemző, amelyről már nem létező ’70-es évekbeli vasárnapok juthatnak eszünkbe valahol a hetedik kerületi tűzfalak közt, játszóterekhez közel…

A Ne vágj ki minden fát nagykorú Fonográfos atmóját a Valahol viszi tovább, amelyben bújkálnak a ’80-as évek enyhe, új hullámba mutató hangulatai. A Tolcsvay-Bródy Menetrend album után a fordulat és irányváltás évei következnek.

Ne vágj ki minden fát (1975)

Valahol (1979)

Menetrend (1981)

Csodálatos világ (1998)

Az Újhold (1985) és a Fordul a világ (1988) Bornai Tibor alkotótársat hozzák, majd Bódi László és Gerendás Péter csatlakozik a szövetséghez – tovább színesítve a Koncz Zsuzsa univerzumot. A duettekből álló ’98-as lemezen ezt a primér zenei műhelyt fűszerezi tovább még Tátrai Tibor, Zorán, Somló Tamás, Hevesi Tamás.

Tündérország (2013)

Vadvilág (2016)

A kortárs atmoszféra súlyos társadalmi problémáira reflektál két legutóbb megjelent lemeze, a Tündérország. Aktuális világunkban a napszemüveg és az esőkabát jól megfér együtt az emberen, s a szellemi, lelki igénytelenség biztos anyagi gyarapodás nyújthat.

Az ujjal mutogatás és a közösségi média véleménydiktatúrájában, a rohanás és figyelmetlenség periódusában valódi kincs és ritkaság az az attitűd, amit Koncz Zsuzsa rendíthetetlenül képvisel. A harsányság és gyors siker időszakában érdemes odafigyelni egy kevésbé szenzációhajhász, mégis nagyon is sokatmondó művészre…

Rácz Ráchel